maanantai 22. heinäkuuta 2013

Säästämisen historia(ni)

Kuva Shardayyy, täällä.
Oma säästämisen historiani menee kuta kuinkin siten että olen vuoron perään säästänyt ja käyttänyt säästöni.

Suuria summia en ole koskaan saanut jemmattua. Aina on tullut jokin tarpeeksi pätevä syy että säästöjen tuhlaamisen hetki on ollut juuri se kuuluisa paha päivä. Osin onkin ollut, aina ei ehkä kuitenkaan.

Monen monta menetelmää olen kokeillut, että rahaa saisi sukanvarteen jemmattua. Jokainen on toistaiseksi osoittautunut, jos nyt ei epäonnistuneeksi, mutta ainakin kohtuullisen huonosti minulle soveltuvaksi keinoksi.

1. Olen säästänyt oman pankkini säästötilille. Huono puoli on se että parilla klikkauksella säästötilin rahat ovat käyttötilillä.

2. Olen säästänyt rahastoihin. Huono puoli on se että kun omaa aiheesta kouluarvosanoin välttävät tiedot, ei kestä paniikkia mikä tulee kun rahastojen arvo heittelee ja/tai sulaa. Vuosia sitten yksi pankki puhui lainaa rahasto- ja osakekauppoihin. Lopputulos oli kamala. Nykyään voisin olla valmis tuohon, mutta en niillä penneillä mitä on varaa laittaa. Ehkä jonkun ajan kuluttua sitten. Varsinaisena säästökeinona ei ehkä paras mahdollinen (kun ei tavoita niinkään tuottoa, vaan säästöä).

3. Olen käyttänyt S-Pankkia Bonuksineen säästötilinä. Kuitenkin on liian pieni houkutus lähteä maksamaan vihreällä kortilla ruokaostoksia, jos palkkatili alkaa ehtymään. Ei siis ole soveltunut sekään.

4. Olen käyttänyt määräaikaistalletuksia. Tästä on jo vuosia aikaa, enkä tiedä tämän hetken minimitalletuksista. Tämä toimi hyvin mutta silloin oli jonkun aikaa isompi summa jonka saattoi laittaa määräaikaistalletukseen aina muutamaksi kuukaudeksi. Tällä hetkellä ei mahdollisuutta rahojen puuttuessa.

5. Olen säästänyt käteistä kotiin. Pari kertaa olen saanut kerättyä parin kuukauden menoja (ei kuitenkaan esim. asuntolainan kuluja) vastaavan summan. Tuolta jemmasetelinipusta on vain sitten liian helppo "lainata", pian ei ole enää säästöä jäljellä.

6. Olen avannut tilejä vieraisiin pankkeihin. Ajatus on ollut että jos en ota korttia tai verkkopankkitunnuksia, rahat pysyvät turvassa. Tämä on ollut tähän asti toimivin. Tosin sitten kun pankista on rahaa hakenut, ovat korttia tarjonneet ja sen olen ottanut. Lisäksi palvelumaksut piensäästäjälle ovat aika kovat.
Tämä on kuitenkin se menetelmä jolla nyt aloitan jälleen säästämään, vähän kerrallaan, itselleni rahaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti